In de klas

‘Het verloren schrift’ schotelt de spelers op een interactieve manier de problematiek van (de opvang van) vluchtelingen voor. Die ervaring vraagt om verdere reflectie. Wat hebben de leerlingen ervaren? En hoe verhoudt het spel zich met de realiteit waarin wij leven?

Hieronder vind je een aantal verwerkingslessen waarmee je aan de slag kunt. Uitgangspunt van het hele project is de viering van 75 jaar vrijheid. Elke les gaat in op andere aspect(en) van vrijheid, vrede en veiligheid.

Klik op de naam van de les om verder te gaan.

75 jaar vrijheid vieren in Corona-huisarrest

Overvallen door de enorme impact van de Corona-crisis konden op alle scholen de plannen voor de viering van 75 jaar vrijheid de prullenbak in.

Maar de onderstaande verwerkingslessen vormen een goede basis om een lespakket rond de Adventure Game 'Het verloren schrift' te maken dat zich bij uitstek leent voor thuislessen.

Vrijheid en 'Het verloren schrift'

Deze les biedt een directe reflectie op de ervaringen met het spel.
De les kan als opstapje naar andere verwerkingslessen gebruikt worden, maar je kunt hem ook overslaan en kiezen voor een of meer van de andere verwerkingslessen.

Oorlog en vrede

Oorlog en vrede zijn abstracte begrippen. We hebben er allemaal wel een idee bij, maar probeer dat maar eens concreet te maken. Zeker als je de relatie tussen oorlog en vrede probeert te leggen.
In 2 lessen tijd gaan de leerlingen hiermee aan de slag.
Belangrijk onderdeel van die lessen is het proces waarin de groep tot samenwerking gedwongen wordt, waarbij wellicht lastige keuzes gemaakt moeten worden. Doen ze dat in vrede en harmonie, of wordt het ruzie en oorlog?

Vrijheid (al 75 jaar)

We vieren elk jaar onze vrijheid, al 75 jaar lang. Maar voor wie nooit onvrijheid ondervonden heeft, kan het moeilijk zijn de volle betekenis van dit begrip op waarde te schatten.
In 3 lessen onderzoeken de leerlingen het begrip onvrijheid.
Dat doen ze onder andere met een klein toneelspel.

Feit of mening

Deze les gaat over het verschil tussen feiten en meningen – over beeldvorming.
Of het nu gaat om vluchtelingen, klimaat, Zwarte Piet of wie de mooiste muziek maakt: meningen staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Soms zijn de feiten die door beide zijden worden aangedragen allebei waar. Maar vaak worden feiten verdraaid om een bepaalde mening te ondersteunen.
Mensen die zich bewust zijn van die valkuil en die kritisch en open naar hun eigen mening en die van de ander durven kijken, zijn in staat om bruggen te slaan. Onze gepolariseerde samenleving kan wel wat meer van dat soort bruggenbouwers gebruiken (maar ook dat is natuurlijk maar een mening…).
Vind jij het belangrijk om je leerlingen een kritisch bewustzijn bij te brengen?

Veteranen in het Oorlogmuseum

Een bezoek aan het Oorlogsmuseum in Overloon, gebombineerd met een ontmoeting met een oorlogsveteraan.

Verhalen uit de Boxmeerse dorpen

In alle Boxmeerse dorpen is een boekje samengesteld waarin je kunt lezen hoe de inwoners 75 jaar vrijheid beleven.
Mooie inspiratiebronnen voor in de klas.

‘Het verloren schrift’ en de kerndoelen van het onderwijs

Dit is een leerstofvervangend project dat niet alleen invulling geeft aan de kerndoelen met betrekking op de oriëntatie op jezelf en de wereld, maar ook andere vaardigheden aanspreekt, op het gebied van taal en analyse.

 

 

© Stichting Bing 2020, © Gerard Sonnemans 2020 en © Emile Ponson 2020