Vrijheid (al 75 jaar)
We vieren elk jaar onze vrijheid, al 75 jaar lang.
Maar voor wie nooit onvrijheid ondervonden heeft, kan het moeilijk zijn de volle betekenis van dit begrip op waarde te schatten.
In 3 lessen onderzoeken de leerlingen het begrip onvrijheid.
Dat doen ze onder andere met een klein toneelspel.
Opzet
Deze verwerkingsles kent twee stappen:
- Een kringgesprek over vrijheid en onvrijheid.
- Het bedenken en uitvoeren van twee parallelle toneelstukken.
Het kringgesprek en de voorbereiding op de toneelstukken past in 1 les.
Ruim voor het uitwerken en opvoeren van de toneelstukken 2 lessen in.
De opvoering kan eventueel plaatsvinden in aanwezigheid van de andere bovenbouwgroepen en/of de ouders.
Voorbereiding
- Download de docentenhandleiding bij deze les en print hem uit, zodat je hem bij de hand hebt tijdens de lessen.
- Download de documenten Toneelstuk Ahmad en Toneelstuk Huub en print ze uit (per document de helft van het aantal leerlingen plus één voor jezelf).
- Neem de docentenhandleiding en de documenten voor de toneelstukken van tevoren goed door.
- Bedenk of er geen leerlingen in je klas zijn die onvrijheid aan den lijve ervaren hebben. Brengt het uitwerken van het toneelstuk over de vluchteling Ahmad niet teveel traumatische herinneringen naar boven?
Kies bij twijfel voor een andere verwerkingsles of beperk je tot een gesprek over de aard van vrijheid en onvrijheid. - Bedenk van tevoren hoe je de klas in tweeën gaat delen voor de beide toneelstukken.
- Zet de film 75 jaar vrijheid klaar om op het digibord te vertonen.
- Zet de film met het verhaal van Ahmad klaar om op het digibord te vertonen.
- Zet de film met het verhaal van Huub klaar om op het digibord te vertonen.