Feit of mening
Deze les gaat over het verschil tussen feiten en meningen – over beeldvorming.
Of het nu gaat om vluchtelingen, klimaat, Zwarte Piet of wie de mooiste muziek maakt: meningen staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Soms zijn de feiten die door beide zijden worden aangedragen allebei waar. Maar vaak worden feiten verdraaid om een bepaalde mening te ondersteunen.
Mensen die zich bewust zijn van die valkuil en die kritisch en open naar hun eigen mening en die van de ander durven kijken, zijn in staat om bruggen te slaan. Onze gepolariseerde samenleving kan wel wat meer van dat soort bruggenbouwers gebruiken (maar ook dat is natuurlijk maar een mening…).
Vind jij het belangrijk om je leerlingen een kritisch bewustzijn bij te brengen?
Opzet
Gestimuleerd door korte filmpjes gaat de groep met elkaar in gesprek over het verschil tussen feiten en meningen en over de verschillende bubbels waar wij ons in bewegen.
De docentenhandleiding geeft in enkele stappen richting aan dit gesprek.
Dit onderwerp kan in een lesuur behandeld worden.
Voorbereiding
- Print de docentenhandleiding uit, zodat je hem bij de hand hebt om de verschillende stappen aan de groep uit te leggen.
- Neem de opdracht van tevoren goed door.
- Zet het filmpje Mijn vader zegt klaar om te laten zien op het digibord.
- Zet het filmpje De feiten volgens Judy klaar om te laten zien op het digibord.
- Zet het filmpje Feit of mening klaar om te laten zien op het digibord.
- Zet het filmpje Bubbels klaar om te laten zien op het digibord.
© Stichting Bing 2020, © Gerard Sonnemans 2020 en © Emile Ponson 2020